LISTA TEMATÓW DO CZĘŚCI WEWNĘTRZNEJ
EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO
w roku szkolnym 2013/2014
W POWIATOWYM ZESPOLE SZKÓŁ
W MUSZYNIE
LITERATURA
- Omów funkcje motywu świata jako teatru, analizując wybrane utwory literatury polskiej i obcej
- Motto i jego funkcje w dziełach literackich. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady
- Rola stereotypów w kształtowaniu obrazu innych narodowości w wybranych utworach literackich. Przedstaw temat, analizując przykłady
- Omów różne katastroficzne wizje kultury, społeczeństwa i świata, analizując wybrane przykłady literackie
- Tytuł i jego funkcje w dziełach literackich. Przedstaw temat, analizując konkretne przykłady
- Omów rolę poety i poezji, analizując wybrane utwory literackie dwóch różnych epok
- Polaków portret literacki – obiektywizm czy mitologizacja? Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady
- Przedstaw nawiązania do epoki romantyzmu i ich funkcje w literaturze współczesnej, analizując wybrane przykłady
- Literatura staropolska jako źródło inspiracji dla poezji współczesnej. Przedstaw różnorodność nawiązań i ich funkcje, analizując wybrane przykłady
- Rola kostiumu historycznego w utworach literackich. Omów zagadnienie na przykładzie wybranych pozycji literatury romantycznej i pozytywistycznej
- Zakończenie i jego funkcje w dziele literackim. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Narrator wobec świata przedstawionego i czytelnika. Omów typy i funkcje narracji w literaturze różnych epok, analizując wybrane przykłady
- ” Mała ojczyzna” jako przedmiot fascynacji i mitologizacji. Omów zagadnienie, analizując wybrane teksty
- Omów problem zmagania się człowieka ze złem , analizując wybrane przykłady dzieł literackich
- „Ars poetica” jako temat poezji. Przedstaw i omów różne koncepcje poezji, sformułowane w utworach literackich, analizując wybrane przykłady
- Niepogodzeni ze światem. Rozważ różne funkcje, znaczenia i oblicza buntu i wyobcowania, analizując postawy wybranych bohaterów literackich
- Filozofia jako inspiracja literacka. Omów wpływ różnych tendencji filozoficznych na literaturę, analizując wybrane utwory
- Legendy literackie – dokonaj prezentacji wybranych przykładów (np. Stanisław Przybyszewski, Marek Hłasko, Leopold Tyrmand …)
- Potęga wyobraźni – dokonaj analizy światów przedstawionych w literaturze kreacyjnej (np. Bolesław Leśmian, Bruno Schulz)
- Omów funkcjonowanie motywu arkadyjskiego, analizując wybrane przykłady literackie trzech wybranych epok
- Człowiek wobec czasu. Ukaż problem, analizując wybrane przykłady literackie
- Poetyckie obrazy domu i bezdomności w polskiej literaturze XIX i XX wieku. Przywołaj i omów wybrane przykłady
- Omów motyw zdrady, analizując teksty literackie reprezentujące różne epoki
- Groteska jako sposób ukazania absurdu świata. Omów to zagadnienie w odniesieniu do tekstów Sławomira Mrożka (opowiadania i dramaty)
- Bohater literacki – dekadent. Przedstaw najciekawsze kreacje w literaturze polskiej i światowej, analizując wybrane przykłady
- Na krawędzi moralności – walka o władzę a sumienie bohatera. Omów problem, analizując wybrane przykłady
- Mogiły…grobowce…cmentarze… Przywołaj i omów wybrane przykłady oraz wskaż ich funkcje w utworach
- Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze – omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach, analizując przykłady
- Biesiady, wesela i bale – przedstaw rolę motywu, analizując wybrane przykłady literackie
- Relacje między rodzicami a dziećmi upamiętnione przez literaturę. Omów temat i przedstaw wnioski z analizy wybranych utworów
- Polska powieść historyczna. Na wybranych przykładach dokonaj porównania różnych sposobów prezentacji oceny naszej przeszłości
- Strój bohatera literackiego jako sposób charakterystyki postaci. Omów temat, analizując wybrane przykłady
- Prorocy, wróżbici, czarownicy… Przedstaw i omów ich rolę w utworach literackich różnych epok
- Człowiek jako zdobywca świata, wynalazca, wieczny poszukiwacz… Omów temat, analizując wybrane przykłady
- Odwołaj się do wybranych przykładów i omów funkcjonowanie motywu snu w polskiej i obcej powieści
- Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Omów temat, analizując wybrane przykłady
- Motyw obowiązku w literaturze. Omów temat, analizując wybrane przykłady
- Wyjaśnij jaką funkcję pełnią przedmioty w utworach literackich różnych epok, analizując wybrane przykłady.
- Literackie manifesty epoki oraz ich ranga. Omów zagadnienia na wybranych przykładach
- Polacy a mniejszości narodowe i ich wzajemny stosunek w świetle wybranych utworów literackich. Omów zagadnienie odwołując się do wybranych utworów
- Rola epizodu oraz bohatera „trzecioplanowego” w strukturze i treści dzieła literackiego. Omów na wybranych przykładach
- Omów rolę i znaczenie twórczości drugiego obiegu w Polsce lat 1970 – 1989. Odwołaj się do analizy wybranych utworów literackich
- Wizerunek artysty modernistycznego w literaturze europejskiej i w literaturze polskiej. Porównaj odwołując się do analizy wybranych utworów
- Motyw vanitas w utworach literackich. Dokonaj zestawienia porównawczego analizując wybrane przykłady
- Bohater z książką w ręku, czyli o znaczeniu lektur w świecie postaci literackich. Porównaj, analizując wybrane przykłady z literatury polskiej i obcej
- Apokryf w literaturze dawnej i współczesnej. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady różnych rodzajów apokryfu i literatury apokryficznej z epoki staropolskiej oraz XX lub/i XXI wieku
- Sposoby kreowania portretu w literaturze okresu romantyzmu (np. w gawędzie i literaturze gawędowej). Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Funkcjonowanie motywu miasta w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Analiza i interpretacja wybranych przykładów
- Nowe pokolenie polskiego reportażu (W. Jagielski, L. Ostałowska, M. Szczygieł, W. Tochman, A. Domosławski, A. Fostakowska, M. Grzebałkowska). Scharakteryzuj pisarstwo reportażowe wybranych autorów wskazując na indywidualne i wspólne właściwości ich stylu
- Polska w alegorii i symbolice literackiej i malarskiej. Omów temat na wybranych przykładach
- Różnorodne realizacje oraz funkcje konceptu w literaturze XVI, XVII i XVIII w. Porównaj je, analizując wybrane przykłady
- Obcowanie z tajemnicą jako motyw lub/i temat w liryce polskiego romantyzmu. Porównaj różne jego/ich ujęcia, analizując wybrane przykłady.
- Pozytywiści wobec doświadczenia nowoczesności. Porównaj różne sposoby ujęcia tego zagadnienia na podstawie analizy wybranych utworów
- Doświadczenie podróży w XIX- lub/i XX-wiecznych relacjach kobiet. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady
- Jak zmieniał się wizerunek artysty w literaturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku? Na podstawie analizy wybranych utworów scharakteryzuj i porównaj różne sposoby kreowania tego wizerunku
- Autobiografia jako tworzywo literackie. Przedstaw temat, analizując wybrane utwory pochodzące z XIX i XX wieku
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
- Motyw stworzenia świata i człowieka w literaturze i sztuce. Omów sposoby jego ujęcia, analizując wybrane przykłady
- Obraz zaświatów w tekstach kultury. Omów sposoby jego ujęcia, analizując wybrane przykłady
- Funkcje i znaczenie motywu labiryntu w literaturze i sztuce XX wieku. Omów temat, analizując wybrane przykłady.
- Motyw jabłka i jego funkcje w wybranych dziełach literackich i malarskich. Przedstaw temat, dokonując analizy wybranych przykładów
- Czas jako element znaczący w dziele – analizując temat odwołaj się do tekstów różnych epok (teatr, film, literatura, malarstwo)
- Młodość jako temat literacki i malarski. Przedstaw realizacje różnych twórców, analizując wybrane przykłady
- Od dziennikarstwa do literatury. Omów problem na przykładzie powieści i /lub reportaży Ryszarda Kapuścińskiego i/lub Hanny Krall
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. Sienkiewicz i Matejko). Omów na wybranych przykładach
- Wpływ stalinizmu na literaturę i sztukę. Omów na wybranych przykładach.
- Świat prowincji w opowiadaniach B. Schulza i obrazach M. Chagalla (analiza porównawcza wybranych dzieł)
- Portrety mężczyzn w tekstach kultury i literatury. Omów sposoby kreowania i funkcje na wybranych przykładach z dowolnej epoki
- Literackie i malarskie ujęcia tych samych motywów folklorystycznych. Omów na wybranych przykładach
- Analizując wybrane przykłady scharakteryzuj funkcję ubioru w różnych tekstach kultury
- Kalokagatia w kulturze starożytnej i współcześnie. Omów temat odwołując się do wybranych tekstów kultury
- Muzyka i poezja w twórczości Jacka Kaczmarskiego jako obraz oczekiwań i przemian społecznych w Polsce. Omów zagadnienie na wybranych przykładach
- Autoportrety literackie i malarskie twórców. Omów temat na wybranych przykładach
- Twarz człowieka jako wyraz zainteresowania artystów różnych dziedzin sztuki (literatura, malarstwo, rzeźba, plakat, film). Omów temat na wybranych przykładach
- Polska w alegorii i symbolice literackiej i malarskiej. Omów temat na wybranych przykładach
- Literackie i malarskie obrazy ważnych wydarzeń historycznych. Omów temat na wybranych przykładach.
- Motywy myśliwskie w literaturze i sztuce. Omów temat na wybranych przykładach
- Szkoła w literaturze i filmie. Omów temat na wybranych przykładach.
- Współczesny kabaret – jego rodowód oraz korelacja sztuk w nim funkcjonujących. Zbadaj i wyjaśnij problem
- Związki literatury z fotografią. Przedstaw różne rodzaje relacji między tymi sztukami, analizując wybrane przykłady.
- Wpływ commedii dell’arte na twórców dramatu i teatru późniejszych epok. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady dzieł literackich i przedstawień teatralnych.
JĘZYK
- Słowa-klucze – ich znaczenie w twórczości poetów. Omów zjawisko, analizując i interpretując wybrane utwory
- Dokonaj analizy językowej listów do redakcji w wybranych pismach kobiecych i/lub młodzieżowych
- Język Kościoła. Omów temat, analizując wybrane kazania, teksty publicystyczne, encykliki
- Przedstaw funkcje eksperymentów językowych w poezji, analizując wybrane utwory
- Komizm słowny i sposoby jego realizowania – przedstaw na podstawie analizy wybranych utworów różnych autorów
- Nazwiska znaczące w literaturze. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady
- Retoryczność w piśmiennictwie epok dawnych. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady
- Troska o język narodowy dawniej i dziś. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady
- Porównanie jako środek stylistyczny i jego funkcje w wybranych utworach literackich. Przedstaw zagadnienie odwołując się do wybranych przykładów
- Funkcja magiczna języka i jej przejawy w różnego typu wypowiedziach. Omów problem, wykorzystując przykłady
- Indywidualizacja języka jako ważny element kreacji bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach
- Język poezji barokowej. Scharakteryzuj, przywołując wybrane teksty tej epoki
- Stałe związki frazeologiczne i ich funkcjonowanie w obiegu publicznym. Przedstaw temat, analizując wybrane przykłady.
- Sposoby wykorzystania łączliwości leksykalno – semantycznej wyrazów. Przedstaw temat, analizując wybrany przykład utworu prozatorskiego, wierszy jednego autora, reklam lub nagłówków/ tytułów prasowych
- Obraz czasu utrwalony w polszczyźnie – w formach językowych i w utworach literackich. Przedstaw temat na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.